Czary występujące w grze dzielimy na dwie grupy: czary bitewne i czary podróżne.
Skuteczność czarów natychmiastowych zależy od mocy rzucającego. Czary długotrwałe działają przez jedną turę na każdy punkt mocy zaklęć rzucającego (z paroma wyjątkami), tzn. czar rzucony przez bohatera o mocy zaklęć wynoszącej 4 będzie działać przez 4 tury.
Czary dzielą się ponadto na cztery poziomy. Czary pierwszego poziomu są dostępne po wybudowaniu pierwszego poziomu Gildii Magów, drugiego poziomu po wybudowaniu drugiego poziomu Gildii, itd.
Oczywiście, nie w każdej Gildii znajduje się każdy czar. Ponadto czarów niższych poziomów bohaterowie mogą nauczyć się w przydrożnych kapliczkach.
Aby nauczyć się jakiegokolwiek zaklęcia, bohater musi posiadać księgę czarów. Czarodziejka i Czarnoksiężnik zawsze takową dysponują, a Rycerz i Barbarzyńca mogą sobie taką kupić w Gildii Magów za 500 sztuk złota.
Przy każdej wizycie w Gildii Magów bohater poznaje zgromadzone tam czary. Od jego wiedzy zależy, ile razy jest w stanie użyć każdego czaru, zanim będzie musiał ponownie odwiedzić Gildię (1 użycie na każdy punkt wiedzy).
Zaklęcia Bitewne
Poziom 1:
![]() Błogosławieństwo | Wybrane stworzenie zadaje maksymalne obrażenia. |
![]() Klątwa | Wybrane stworzenie zadaje minimalne obrażenia. |
![]() Ochrona | U wybranej jednostki zwiększa współczynnik obrony o 3. |
![]() Rozproszenie magii | Przerywa działanie wszystkich zaklęć na polu bitwy. |
![]() Spowolnienie | Prędkość stworzenia zostaje zmieniona na małą. |
Poziom 2:
![]() Anty-magia | Wybrana jednostka staje się całkowicie odporna na magię. |
![]() Błyskawica | Tworzy pocisk z energii elektrycznej, który uderza w wybraną jednostkę. Wartość obrażeń jest równa 25*Moc zaklęć bohatera |
![]() Leczenie | Usuwa działanie wszelkich negatywnych zaklęć rzuconych na twoje wojska oraz leczy ich punkty życia (5 punktów na każdy punkt Mocy zaklęć bohatera). |
![]() Odpędzenie nieumarłych | Niszczy cały oddział duchów, bez względu na ich ilość. |
![]() Oślepienie | Oślepia wybraną jednostkę, co uniemożliwia jej ruch. |
![]() Przyspieszenie | Prędkość stworzenia zostaje zmieniona na dużą. |
Poziom 3:
![]() Burza żywiołów | Nad polem bitwy przetacza się burza żywiołów, zadająca obrażenia wszystkim stworzeniom. Wartość obrażeń jest równa 25*Moc zaklęć bohatera |
![]() Kula ognia | Tworzy wielką kulę ognia, która uderza w określony obszar, raniąc wszystkie jednostki w pobliżu. Pole rażenia to wskazany heks i otaczające go pola, obrażenia wynoszą 10*Moc zaklęć bohatera. |
![]() Paraliż | Stworzenia dotknięte działaniem tego czaru zostają sparaliżowane. Nie mogą się ruszać, a w przypadku ataku, nie będą kontratakować. |
![]() Szał bojowy | Sprawia, że jednostka atakuje najbliższy oddział. Bez względu na to, czy jest on wrogi, czy przyjazny. |
![]() Teleportacja | Teleportuje wskazaną jednostkę na dowolnie wybrane miejsce na polu bitwy. |
Poziom 4:
![]() Armagedon | Na pole bitwy spada kataklizm, który poważnie rani wszystkie stworzenia na polu bitwy. Wartość obrażeń jest równa 50*Moc zaklęć bohatera |
![]() Deszcz meteorów | W wyznaczone miejsce pola bitwy uderza deszcz meteorów, raniąc wszystkie stworzenia w pobliżu. Pole rażenia to wskazany heks oraz otaczające go pola, obrażenia wynoszą 25*Moc zaklęć bohatera. |
![]() Wskrzeszenie | W wybranym oddziale przywraca do życia część martwych jednostek. Ilość wskrzeszonych można obliczyć ze wzoru: 50 x moc zaklęć bohatera / maksymalne punkty życia wskazanego oddziału = wskrzeszone jednostki z zaokrągleniem w dół. |
Zaklęcia Podróżne
Poziom 1:
![]() Pokaż kopalnie | Pokazuje lokalizację i rodzaj wszystkich kopalni na mapie. |
![]() Pokaż zasoby | Pokazuje lokalizację i rodzaj wszystkich zasobów na mapie. |
Poziom 2:
![]() Pokaż artefakty | Pokazuje lokalizacje wszystkich artefaktów na mapie (nie dotyczy najznakomitszych artefaktów i tych, które są nagrodą za odwiedzenie danej lokacji). |
![]() Przywołanie łodzi | Przywołuje najbliższą, niezajętą, własną łódź na sąsiadujący z tobą fragment wybrzeża. Własna łódź to taka, która została przez ciebie zbudowana lub była ostatnio przez ciebie używana. |
Poziom 3:
![]() Pokaż bohaterów | Pokazuje lokalizację wszystkich bohaterów na mapie. |
![]() Pokaż miasta | Pokazuje lokalizację wszystkich miast na mapie. |
![]() Identyfikacja bohatera | Do końca tury, gracz będzie widział dokładne statystyki oraz liczebność armii wszystkich wrogich bohaterów znajdujących się na odkrytych terenach. |
Poziom 4:
![]() Brama międzywymiarowa | Pozwala osobie rzucającej zaklęcie magicznie przenieść się w inne, pobliskie miejsce. |
![]() Pokaż wszystko | Cała kraina staje się widoczna. |
![]() Wrota do miasta | Przenosi bohatera do najbliższego należącego do niego miasta. Jeśli w mieście znajduje się już inny bohater, zaklęcie nie zadziała. |